EST RUS
 
Jõulurahu soovides 2014
Jõulurahu aeg on käes, kiirelt muutuvas maailmas on siis vähemalt ...
aasta 2013
Laev, mis viib Ida-Virumaa tulevikku

Kui Ida-Virumaad võis nõukogude ajal kutsuda pigem suletud maakonnaks, siis praegu liigume selle poole, et olla üks avatumaid maakondi. See on Eesti valitsuse ja Ida-Viru maavalitsuse üks arenguprioriteete.

Järgmisel aastal plaanitakse teha algust regulaarse liiniga Sillamäe ja Kotka vahel, mis oleks kindlasti nii Sillamäele kui kogu Virumaale tervikuna suur samm edasi avatuse suunas.

Uued võimalused

Sillamäe sadama valmimine avab täiesti uued võimalused ja arenguperspektiivid nii Ida-Virumaa kui kogu Eesti majandusele. Praegu võime neid võimalusi vaid ennustada ja ette aimata, tegelik mõju suurus saab selgeks ehk alles paarikümne aasta pärast. Selles, et see mõju saab olema suur, kahtlust ei ole.

Nädalavahetusel toimunud 150 reisijaga parvlaeva reis Sillamäe ja Kotka vahel oligi esimene pääsuke sellel arenguteel.

9. juuni keskpäeval ankru hiivanud Saaremaa laevakompanii alus St. Ola jõudis ligi 6 tunni pikkuse laevareisiga Soome, pardal rohkem kui 150 inimest. Soe vastuvõtt meie hõimurahva maal Virumaa päevadel Kouvolas veenab, et koostöö meie põhjanaabriga peab jätkuma kasvavas tempos.

Ning me peame juba praegu olema valmis selleks, et regulaarne laevaliiklus avatakse aasta pärast mais.

Kas rõõm või õudus?

Olulise muutuse toob see kohe kaasa eeskätt turismisektoris. Siis tuleks Sillamäe sadamas iga päev laevalt maha kuni 500 turisti. Kõik nad on vaja majutada, neil kõhud täis sööta ja nende vaba aeg sisustada. Ja nii kogu suve jooksul.

See on info, mis võib tekitada mõnes õudust, teises jälle rõõmu. Aga selge on see, et restoranid ja hotellid peavad olema turistide vastuvõtmiseks valmis.

Sillamäe sadam on Euroopa Liidu üks idapoolsemaid sadamaid, juba see fakt iseenesest koos Venemaa lähedusega on turistidele põhjuseks Ida-Virumaad külastada. Sillamäelt on vaid kiviviske kaugusel Narva kindlus ja Narva-Jõesuu liivased rannad.

Teisest küljest tulevad koos laevaliikluse käivitamisega maakonda ka ettevõtjad, kes otsivad võimalusi investeeringuteks ja allhangete tegemiseks. Kas meie tööstuspargid ja ettevõtlusinkubaatorid on selleks valmis? Juba praegu tuleb Virumaale nii Soome, Rootsi, Inglise, Ameerika kui ka Vene kapital. Kas meie kutsekoolide ja ülikoolide lõpetajad oskavad suhelda korraga kolmes-neljas – eesti, soome, inglise ja vene keeles?

Realistlik arengutee

Sadama valmimine ja regulaarse laevaliikluse käivitumine muudab maakonna transiidikoridoriks, mida mööda hakkavad liikuma naftasaadused, puiste- ja konteinerkaubad, autotransport, reisijad. Kui Narva oli kunagi aken Euroopasse, siis Sillamäed võiks nimetada teeks või koridoriks, kaubakoridoriks Euroopa Liidu ja Venemaa vahel.

Sillamäe sadama sügavus on 16,5 meetrit. See on see õige sügavus, sest kõik laevad, mis tulevad läbi Taani väinade, saavad külastada ka Sillamäe sadamat. Iga päev sõidab Soome lahel ligi 60 alust, millest osa peatub tulevikus kindlasti meie maakonna uues sadamas.

Laevade, turistide ja kauba vastuvõtuks aga on vaja inimesi. Sillamäe sadama arendajate sõnul tekib tänu sadamale maakonnas 2000-3000 uut töökohta.

Need faktid on tõestuseks, et Ida-Viru maavanem Ago Silde on valinud realistliku tee maakonna viimiseks Eesti arengumootorite esiritta. Praegu on rahvuslik rikkus kogunenud Tallinna ümber, samas pole Virumaa eeldused kiireks arenguks kaugeltki veel ära kasutatud. Kogu Eestile on äärmiselt tähtis, et majandusareng siin strateegiliselt tähtsas piirkonnas kiireneks.


Allikas: Põhjarannik
[Lisatud 15.06.05]
Ken Koort
AS Panaviatic
Ken Koort  ken@koort.ee  +372 50 41 061